Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

TanaH

Monday, 6 December 2010

Bismillah

Salam..


Hati selalu berbicara.. Sentiasa bersuara meluah rasa..
Tapi..
Ada masa ia hanya diam..
Senyap memendam rasa…


Ada cerita tentang seorang manusia…yang selalu rasa dia tak disayangi…tak dihargai..yang selalu rasa jealous dengan apa yang org lain dapat..yang inferior pada orang2 lain yang dirasakan hebat..

Entah..kadang-kadang manusia nih selalu kejar apa yang diorang nak…macam tu jugak dia..selalu lupa yang dia dah banyak dapat kasih sayang..penghargaan..nikmat-nikmat yang org lain x dpt..

Masa kecik-kecik..bukan ke parents dia ternanti-nanti kelahiran dia…itu satu penghargaan..zaman sekarang ada mak yang xnak anak pun..bila dia lahir x cukup bulan..mak dia nangis sebab if the doctors was late for a second maybe dia tak dapat tengok pun dunia nih…bukan ke itu tanda kasihnya seorang mak pada anaknya…masa SPM..dia dapat result yang dia tak payah pun sungguh2 tuk dapat sedangkan org lain stay up tiap-tiap malam…so..kenapa perlu jealous dengan org lain tuh..even dia dapat fly overseas pun without taking A-level..should be orang lain lah yang inferior kan…

"Maka.nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (55:13)

Mungkin sebab dia meminta lebih..manusia yang tak pernah suka dan puas dengan apa yang Allah dah bagi pada dia kat dunia nih..bak kata pepatah melayu tu..bagi betis nak peha..selalu tertanya-tanya kenapa apa yang dia minta tak pernah sama dengan apa yang dia dapat..

Itu semua cerita zaman jahilyyah dia..zaman dia jauh dari alquran..zaman yang dia tahu muslim itu hanya bersandarkan lima rukun tu..itu pun dia takde lah sempurna sangat pun dengan kelima-lima rukun tuh…

Bila islam masuk dalam hati dia..barulah dia faham..kenapa Allah buat macam tuh..kenapa Allah selalu bagi apa yang dia tak nak..dan tak bagi apa yang dia mintak..

"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (2:216)

Hmm..fahamlah dia kenapa masa dia mintak nak masuk A-level dulu..dia kena reject..sebab Allah nak lorongkan dia terus ke bumi Birm…as an innocent student yang tak terdedah pada tarbyyah atau usrah..mungkin kalau dia dah tahu semua tuh masa A-level dia tak nak ke Brim sebab tak mahu join usrah tu..(contoh je)..

Tapi still..lepas dah berada dalam tarbiyyah..dia masih simpan lagi perasaan tuh..betapa angkuhnya dia yang xnak bersyukur dengan apa yang dia dapat sekarang..bukan ke dapat hidayah Allah dan kefahaman dalam islam tu tanda Allah hargai dan sayang pada dia..apa lagi yang perlu dia cemburukan pd org lain??

Hmm..dia dan hatinya tahu…dia rasa sedih sebab Allah uji dia sedikit dengan menarik sedikit nikmat penglihatannya..dengan masa yang sangat terhad dan dibataskan untuk tak lebih dua jam sehari di depan laptop..dia hilang arah..nak menulis pun x dapat sebab 2 jam tuh hanya habis untuk assignment je..nak buat video pun x de tumpuan..sebab kena mindset untuk siap cepat…patutnya hari tuh dia siapkan satu video untuk ISK tapi..

Dia jealous pd kwn2 seangkatan dengannya..yang boleh drive…yang handle blog kawasan..yang boleh jsdi penyampai…yang boleh memimpin… without any restrictions..dan dia hanyalah tanah..yang diam..yang kehabisan logam…yang tak mampu berdiri tegap..



Jealous tuh macam duri yang bila kena jari rosakkan mood pada bunga yang harum

Kalau boleh..dia tak nak ada perasaaan tu…sebab dia sayangkan kwn2 nya itu..mereka itu darah dagingnya di jalan tarbiyyah..dia harap kasih sayang itu mampu melawan perasaan yang dia ada tuh…dia nak jadi macam kaum ansar yang menghulurkan salam persaudaraan dengan muhajirin tanpa rasa dengki,cemburu atau apa2 penyakit ukhuwwah yang lain..yang mengaku hartaku hartamu jua..

Hari ni tahun baru…dia inginkan kesegaran dalam nafas tarbiyyahnya..dia harap dia lebih faham jalan yang dipilihnya…supaya as times goes by..dia boleh overcome perasaan tuh..dan x habiskan masa dengan melayan perasaan yang bukan-bukan..

Wahai rasa yang melukakan hati..

Pergilah..

Jangan bayangi hidupku..

Biarkan aku terbang bebas…

Lebarkan sayap dakwah..

Bersama mereka yang aku cinta..





Currently bersabar dengan diri sendiri..

10:45 am



p/s:monolog sorang2….x faham x pe..

0 comments:

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.

There was an error in this gadget