Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Challenges yang meng'challenge'kan

Sunday 2 September 2012

Salam alayk.

Soalan cepumas!!!!

Apakah perkara yang tidak membebankan emosi, kewangan, dan masa dan tidak menuntut pengorbanan daripada seorang manusia? Kita hanya boleh bergoyang kaki and enjoy our trip on the earth sehingga ke syurga?

Jawapannya tiada. Telah pun Allah sebut dalam surah taubah ayat 111-116 (ayat feveret saya):

"Allah hath purchased of the Believers their persons and their goods; for theirs (in return) is the Garden (of Paradise): they fight in His cause, and slay and are slain: a promise binding on Him in Truth, through the Law, the Gospel and the Qur'an: and who is more faithful to his covenant than Allah? Then rejoice in the bargain which ye have concluded: that is the achievement supreme.
Those that turn (to Allah) in repentance: that serve Him and praise Him; that wander in devotion to the Cause of Allah;― that bow down and prostrate themselves in prayer; that enjoin good and forbid evil; and observe the limits set by Allah; (these do rejoice). So proclaim the glad tidings to the Believers.t is not fitting, for the prophet and those who believe, that they should pray for forgiveness for pagans, even though they be of kin, after it is clear to them that they are companions of the Fire.And Abraham prayed for his father's forgiveness only because of a promise he had made to him. But when it became clear to him that he was an enemy to Allah, he dissociated himself from him: for Abraham was most tender-hearted forbearing.And Allah will not mislead a people after He hath guided them, in order that He may make clear to them what to fear (and avoid)― for Allah hath knowledge of all things.Unto Allah belongeth the dominion of the heavens and the earth. He giveth life and He taketh it. Except for Him ye have no protector nor helper."

So?

Semalam sungguhlah mencabar sebenarnya. Starting dengan menguruskan technicalities untuk daurah bila xde orang yang boleh tolong amikkan dulang kat RI (terpaksalah mengadu kasih suh kakak kabir yg uruskan+berharap masul dpt dulang drpd aims) sampailah kepada sesi pecah otak fikir usrah tree and perkara2 sewaktu dengannya.

And sgt byk sebenarnya Allah mentarbiyyah emosi tu. Yela, siapa tak pressure bila kerja cari dulang yang senang tu pun kena mntk tlg kakak kabir uruskan+masul campur tangan.
Bila bincang usrah tree, sampai byk sgt concern sampai tak tahu mana satu yang relevan. Tambah pening bila semua org ada pendapat sendiri. Rasa cam kekeliruan identiti pun ada. Kejap rasa syadid sebab tak mahu orang yang x pergi daurah, atau yang tak sanggup travel, atau yang tak sanggup bersusah, atau yang tak sanggup berkorban dan level mujahadah rendah dinaikkan. Kejap rasa rigid sgt sebab x nak org yang x lengkap silibus join org yg silibusnya dah advanced. Kejap rasa nak guna
kuasa veto untuk bubarkan jawatan semua orang supaya xperlu nak consider seseorang tu jaga portfolio apa untuk susun usrah tree..

Fuh...berasap jugaklah kepala berfikir. Tambah pulak petang tu dapat berita yang mengguris hati. Orang yang saya sangat thiqah....yang saya sgt percaya dengan taujih dia...berada dalam satu mailing list yang sy sgt anti..hahahaha..ada ea orang yang anti-mailing list? Kalau anda ada pendengaran abnormal..boleh dengar hati saya retak seribu dan jatuh berderai. Hahaha..i am much tooo hurttt. Igt senang ke nak meraih kethiqahan tanah90? You never know! Nampak cam thiqah tapi sebenarnya.....haha.

Masuk balik mood daurah..x tahulah apa yang tak kena...mungkin saya too bossyy, ego, riak and berlagak tahu semua......ada yang terasa.. ye ke? Ermmmm, ntah. Yang ni konfem buat saya sedih. Siang malam doa kat Allah janganlah kau hukum orang yang hadir daurah kerana dosa-dosaku. Limpahkanlah kurniaan rahmatmu pada mereka yang hadir. Lapangkanlah pintu-pintu hidayahmu
untuk mereka. Jangan kerana aku, mereka terhalang. Asyik duk mengulang permintaan ni sampai segan rasanya.. Yela, dah byk dosa tahu takut. And the fact that saya sgt sedih sbb masalah tu bwk smpi xnak dtg daurah. Double jerk? Mungkin sy yg su'zhon tp klu betul....(saya ulang) kalau betul...xnk dtg daurah sbb terasa dgn saya...too shame..anda yg rugi. Pengisian tu utk anda.

Igtkan sudah cukup hati ini menerima tarbiyah emosi drpd Allah swt, balik wamy terlupa pulak nak tgk semua org dah mkn ke belum sampailah ada kakak yang tanya. Erk...sudah. Tambah pulak tertinggal love letter dari kekasih yang sgt dicintai kat TTS. Waaaaaaa.

Tapi, alhamdulillah dapat mengelak buat muka bengang/tension/pressure atau yang sewaktu dengannya lebih-lebih lagi di hadapan orang yang belum really got into my life lagi.

Alhamdulillah3x.

Mungkin lagu ini hadiah yang terbaik buat kita semua yang bukan sekadar mahu menjadi pewaris dakwah tetapi ingin juga and teringin benarrrrr menjadi pewaris syurga. :')

click here to view: Pewaris Syurga


-tanah90

1 comments:

Anonymous said...

???

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.