Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

[Cerpen] Saviour of Society

Sunday 24 April 2011

Bismillah..salam..

Saya mungkin ego...betul saya tak kejar hadiah..ataupun populariti..tapi satu yang saya tak nafikan dan saya sedar sedikit sebanyak niat saya byk terpesong ialah sebab saya mengejar posisi. Saya mengejar ruang dan tapak di tengah-tengah ramainya penulis lain yang mencuba nasib. Ditambah dengan sedikit rasa kecewa kerna ruang itu tidak saya peroleh di sini..saya memang berharap saya menang untuk memuaskan hati sendiri di sebalik rasa kecewa yang dalam itu...dan mungkin kerana itu....kerana harapan yang tersalah itu....kemenangan itu tertahan...Astagfirullah...mungkin Allah tahu saya akan terus tersalah arah dan niat menulis sekiranya saya tahu lebih awal harapan saya tertunai....dan mungkin posisi yang sya mahukan di sini Allah tak beri sebab tahu saya mungkin dikaburi posesi sekiranya saya dapat posisi yang saya idamkan di sini...masalah kesihatan hanya penyebabnya...

Akhirnya saya belajar menerima...ruang di sini...bukan milikku atau milik yang memegangnya sekarang..tapi milik Dia..hanya Dia yang berhak memberikannya pada sesiapa yang Dia kehendaki. Sekadar waktu yang Dia sendiri tetapkan. Fitrah hamba hanya layak memohon, bukan mengarah..(T_T)...

Di sini...harapnya niat itu terarah ke laluan yang lurus..Tulisanku bukan untuk kebanggaan diri..bukan untuk bermegah..bukan kerana ganjaran dunia..tapi niat asal diri ini hanya kerana ini medan amalku..inilah medium untuk saya sampai kepada ummah...with my hands...the interpretation of valuable moments in my life into words, i am the saviour of society...

Saya tak sure saya boleh post atau tak keseluruhan cerpen ini..hmm....tapi sedikit summary yang saya kongsikan i.Allah..byk perubahan yang saya lakukan setelah dikomen oleh beberapa org...tajuk pun saya tukar dari 'Untuk Ummah' kepada 'Saviour of Society'..JAZAKUMULLAH KHAIRAN KATHEERA....especially yang memberi input tentang how to improve jalan cerita dan perkembangan watak...alhamdulillah saya percaya saya menang bukan sebab jalan cerita yang menarik atau sebab puitisnya bahasa dan hebatnya tatabahasa saya...tetapi disebabkan mesej saya saya sampai kepada penilai...sesuatu yang saya letakkan sebagai nombor satu dalam penghasilan karya saya...i.Allah quoting from pihak penganjur sendiri..

"Segala yang berlaku atas izinNya.."


 

Cerpen:Saviour of Society

Tahun 2006 Sydney, Australia

"Hmm. Bengang bila dia kata kita tak up-to-date," balas Nash dalam kehampaan. Kecewa yang bersarang di dada diluahkan. Masih terbayang di ruang matanya senyuman sinis yang dilemparkan salah seorang juri Theatre of The Year Overseas Student.

"We are here to see talents of doing theatre among our overseas student, with up-to-date performances. If only this what you all can gave, with all the 'nasyid' stuffs or the 'selawat' things as you are in maulidur rasul even the students back there in Malaysia can do it. Can't you see how local peoples here did in their musical? The government spent a lot to let you studied here
but this is what you get and gave?? Oh my, please!!"

Panas! Panas! Panas!

Dewan sepi.Nashrul Izhar, Fatih Helmi, Rijal, Yusuf dan beberapa batang tubuh lagi di atas pentas bagai hilang suara dan kata-kata apabila diselar sedemikian. Komen seorang juri yang sangat dihormati kerana kepakarannya dalam bidang teater tidak sangka akan sesarkastik sebegitu. Kalau ikutkan hati, ingin sahaja Nash terjun dari pentas, cekak leher si juri dan 'basuh' pemikirannya. Namun, dia sedar itu bukan cara islam juga bukan cara Rasulullah saw. Lalu, kecewa memamah jiwa dan perasaannya; berlarutan sehingga dalam perjalanan pulang.

************************************************************************

Tahun 2011 Kuala Lumpur, Malaysia

"Nash, nampak tak tu?" Fatih menepuk bahu kawannya yang berada di sebelah. Mereka sedang duduk bersama di dalam salah sebuah interpreter room memerhatikan keadaan seluruh dewan melalui 32 skrin. Fatih mengarahkan jari telunjuknya ke salah satu skrin yang memaparkan keadaan di salah satu kawasan tempat duduk penonton.

"Eh!" Nash mengecilkan matanya, cuba mengamati raut wajah dan susuk tubuh seorang lelaki. Macam kenal!

"Zikri Nurain!!!" Separuh menjerit Nash meneka. Fatih mengangguk-angguk setuju. Zikri Nurain, masakan mereka lupa nama itu. Wajahnya kekal di ingatan.

"Haah. Juri teater kita lima tahun dulu," ujar Fatih. Nash angkat kening. Seakan tidak percaya juri tersebut ingin datang ke program itu. Sudah berubahkah manusia ini? Nash tarik nafas.

"Bagus juga Encik Zikri tu datang. Itu tandanya dia masih sayangkan Rasul kan?" Fatih kenyit mata.

*******************************************************************************************

Stop!...Ermm..kalau cerita dua part ni je boleh kan..;)..i.Allah lepas ni ada satu lagi projek yang bakal menyusul..Kali ni lebih mencabar sebab ramai award-wining penulis yang akan turun padang..juga kali ni it is not an islamic competition...satu cabaran buat saya untuk mempertandingkan cerpen yang membawa mesej islami. Membawa islam kepada masyarakat...menjadi bulan..yang menerima dan memantulkan cahaya...^^


 

Rezeki Allah yang beri..

Kalau Dia kata belum..

Maknanya kena bersabar lagi..

Bukan rebel atau lari dari berharap padaNya..

Posisi bukan posesi..

11:06 pm

Escape dari study physical organic chemistry sekejap..

Birmingham,UK


 

P/S: cerpen Saviour of Society ini memenangi tempat ketiga dalam pertandingan cerpen islami anjuran Pelima Media Sdn Bhd.

1 comments:

Hamba said...

Tahniah Cik Penulis..
Moga Allah redha dgn penulisan awk..
Dan moga Dia beri ketabahan pd awk atas ape yg berlaku..
Teruskan berdakwah dgn penulisan2 awak..
iAllah,sy sokong dari blkg :)

p/s:first time baca blog awk,sy jatuh cinta dgn penulisannya.Walau masa tu,sy tak suka dgn tuan blognya.Hehe.Afwan.Skrg,dua2 pun suka :)

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.