Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Doraemon

Wednesday 15 September 2010



Bismillah wa salam....


Syawal yang dinanti akhirnya tiba.Setelah sebulan kita berpuasa,semua orang menyambut hari raya dengan penuh kesyukuran...tidak lupa pada yang x berupaya menyambutnya dengan penuh kesempurnaan..semoga ada pahala dan kelebihan yang Allah kurniakan pada mereka.


Tak lama lagi keindahan hidup di Malaysia akan saya tinggalkan..rasa sayang sangat..tak sangka masa berlalu dengan begitu pantas.apakan daya..masa itu ibarat pedang..kalau kita tidak memotongnya,ia akan memotong kita...


Sepanjang 3 bulan ini..tidak banyak masa yang saya habiskan di rumah..terutamanya sekitar bulan 7..kalau ada di rumah pun,xde apa yang saya buat..kesunyian pulak tuh..yang ada hanya seekor kucing yang x jemu menemani saya yang keseorangan...meskipun macam tuh,Alhamdulillah kehadiran si kucing yang comel..yang diberi nama Doraemon nih sebenarnya ada benda lain yang Allan nak tunjukkan pada saya.


2 minggu terakhir ramadhan barulah saya lekat di rumah..Setiap hari saya layan kunjungan Doraemon.Doraemon tuh bukan kucing saya..ia hanyalah kucing terbiar yang dibuang tuannya..namun,ia sangat jinak dengan saya..yela..dah saya yang bagi dia makan sejak dia terbuang..kalau ada yang x tau,kucing yang dibela sejak lahir,diberi makan bila tiba waktunya dan dimanjakan setiap hari ialah golongan kucing yang bila ia dibuang,ia tak tahu mencari makanan sendiri,x pandai menyelongkar tong sampah atau masuk ke parit-parit mencari makanan.Itulah yang terjadi pada Doraemon..ia hanya pandai mengiau untuk meminta makanan..


Suatu hari,Doraemon datang ke rumah saya dalam keadaan kakinya tempang dan badannya luka-luka..Saya dan family saya memang sangat terkejut.siapalah yang sanggup memperlakukan dia sebegitu.tapi,semua orang tahu sebabnya..sebabnya Doraemon mengiau meminta makanan pada semua orang yang ditemuinya..x kira orang itu baik atau tidak...mungkin tersalah orang..akibatnya dia dibelasah orang.

Doraemon-bukan gambar sebenar


Memang sedih melihat kucing yang sihat dulunya tiba-tiba jadi macam tuh..nak berjalan pun x sempurna..terkial-kial mengatur langkah...tapi apa yang mengagumkan saya ialah Doraemon x lari apabila dibelasah.Ada kucing yang baru disergah je dah lari lintang-pukang tapi lain ceritanya dengan Doraemon..kerana mengharapkan sedikit makanan dari manusia,dia tidak berganjak dari tempatnya meskipun dia menerima cacian dan belasahan dari orang-orang yang x berperikemanusiaan..


Mungkin sebab melihat apa yang sanggup dilakukan oleh Doraemon membuatkan saya selalu terfikir..Tatkala mengusap bulunya,bersembang dengannya(even dia x faham pun ape sye ckp),saya selalu fikir..kalau saya berada di tempat dia mampukah saya melalui apa yang Doraemon lalui..menjadi manusia pun saya selalu menangis apabila diuji...Doraemon mengingatkan saya pada zaman islam dahulu...


Ketika Rasulullah berdakwah di Taif..baginda dicaci dan dihalau....juga pada ketika baginda sedang solat...najis dicurah ke badannya ketika dia sujud...


Seorang sahabat Rasulullah saw,Ikramah bin Abu Jahal dibuang kawannya setelah dia masuk islam...


Bilal bin Rabah diseksa oleh tuannya di bawah panas terik padang pasir saat keislamannya terbongkar....


Apa yang dilalui Doraemon hanyalah untuk mencari makanan tapi apa yang dilalui Rasulullah saw dan para sahabat adalah untuk Islam....


Doraemon seperti menyoal saya...aku sanggup buat begitu dan begini kerana makanan tetapi aku hanya haiwan..aku tidak ada tanggungjawab seperti kau manusia...sedangkan kau..adakah kau sanggup lalui apa yang aku lalui untuk memenuhi tujuan hidup kau..menjadi hamba Allah dan khalifah di muka bumi....


Sanggupkah saya berubah...mengejar cita-cita dunia dan akhirat...mengajak orang lain ke arah kebaikan...dan menyebarkan fikrah islam yang syumul...kalau apa yang menghalang perjalanan saya adalah ujian-ujian yang berat seperti yang dilalui Rasulullah saw dan sahabat...sebab tiada siapa dapat menafikan perjalanan hidup ini tidak indah....sedangkan jalan takwa itu pun beronak dan berduri...apa lagi jalan-jalan yang lain...


Mampukah kita??persoalan itu adalah untuk semua orang sebenarnya...saya sendiri perlu mencari jawapannya..kehadiran doraemon ada signifikasinya dalam kehidupan saya...


Andai kepulangan saya tahun depan tanpa kehadirannya..(Doraemon mungkin mati sebab sakit tua)..saya pasti merindukan kehadirannya...sebab tanpa dia mungkin saya akan leka apabila lama x dicontact sisters...ataupun lalai sekejap bila xde aktiviti kabilah…dia bukan manusia..tapi dia hanya seekor kucing...tapi kerana kehadirannya..saya sering muhasabah sendirian apa yang telah saya buat dan lalui untuk islam dan kehidupan saya...


"Ya Allah,tidaklah Engkau ciptakan semua ini sia-sia..." (3:191)

-sayang fillah

0 comments:

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.