Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Aku NaiK Saksi

Monday 18 January 2010

Bismillah...

Alhamdullillah3x...sye ade kesempatan hari ni tuk menconteng2 kat cni jap..huhuhu...penat jugak first week sem ni kan...weekend ari tuh dibawa lari ke Sotton tuk kembara ilmu...huhuhu...Dan tetiba terjumpa sepasang suami isteri cicak...Dan bersembanglah mereka..

Suami cicak (dgn suara yg ala-ala mnja) : Ayang..nmpk x bdk yg pki jaket jeans tuh???

Si isteri pun mencari2 org yg dimaksudkan...

Isteri cicak : Nmpk2...knapa ngn dye???Comel kn bdk tuh...

Suami cicak : Comel....hehehe....abg tgk dye senyap je masa semua org tnye apa yg dye dpt dlm program nih......huhuhu..dye bisu ke...

Isteri cicak : oh...ha'ah kn...nape ye???xkn bisu kot..ari tuh ayang dgr dye nyanyi lagu misha omar...penuh perasaan lagi...

Suami cicak : haha...Tapi abg rasa dari gaya dye yg aggun dan elegan tuh....dye berfikir tuh...mgkn ada cara lain dye akan bg pendapat dye...mna tau...betul x??

Isteri cicak : betul tuh abgku syg....

Hmm..anda semua dh blh agak kn sapa org yg dimaksudkan....hehehe...jgn marah sye puji diri sendiri dlm dialog nih...klu bkn kita yg memuji diri sendiri sapa lagi nk puji kn??Anyway,sye mmg akan share apa yg sye dpt dlm program Syahadatul-Haq tempoh hari di sini..

Syahadatul=penyaksian
Haq=kebenaran

In simple word,syahadatul-haq means penyaksian kepada kebenaran...kebenaran kepada apa ye????well..kebenaran pada semua yg berlaku di dunia nih...kebenaran bahawa islam itu agama yg benar..dan segala ajarannya adalah benar....kebenaran yg solat itu wajib 5 waktu sehari...dan mcm2 lagi...dari seberat-berat perkara iaitu amanah hinggalah seringan-ringan perkara iaitu solat....satu tggjwb yg dibawa oleh rasul2 kita sebelum nih....Dan kita adalah penyambng tugas para rasul ni...bermula selepas kita mengucap syahadatain...

The first question (yg berlegar di kepala saya semasa nih) kenapa pulak kita nk sambung tugas rasul2 nih...kita bknnya rasul pun..kita hanya umat...asalkan kita ikut perintah Allah dah lah kn...and the answer is....

''Dan demikian pula kami telah menjadikan kamu umat islam umat pertengahan agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar rasul (Muhammad) menjadi saksi keatas kamu'' (albaqarah:143)

Rasul2 telah menyampaikan syahadatul-haq ini kerana mereka akan menjadi saksi keatas kita..mereka telah menjalankan tggjwb mereka dgn mengajar bangsa manusia cara hidup yg diredhai Allah di dunia ini..serta mengingatkan manusia tentang amalan2 yg perlu mereka hindar dan menyebabkan mereka dihukum oleh Allah di akhirat kelak..Dan apabila disebut dlm ayat ni yg kita pula akn menjadi saksi kepada manusia lain,maka tggjwb yg kita pikul adalah sama dgn apa yg dilaksanakan oleh rasul2 ini. ..kita bertggjwb menyambung tugas mereka..Kita bertaggjwb memastikan semua org menyaksikan kebenaran nih...Kita nk bila kita sebut aku naik saksi...kita nk semua rg tau apa yg kita nk saksikn...Klu dlm syahadatain..kita naik saksi Allah itu satu dan Muhammad itu pesuruhNya..kita nk semua org tau.....

The second question is: So what???Klu kita x buat,x smbg tugas tu kita x yah lah jd saksi kn??Apa gunanya jadi saksi....kenapa nk org lain tau apa yg kita saksikan??....the answer is

''Rasul2 yg Kami utuskan itu semuanya adalah pembawa berita gembira kpd org yg beriman dan pembawa amaran kpd org kafir dan yg berbuat maksiat supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah /sebarang alasan untuk berdalih di hari kiamat kelak terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul2 ini....'' (annisa':165)

Kalau kita menghindarkan diri drpd tugas nih...yes...x yah jadi saksi..... maka seperti yg tertulis dlm ayat di atas nih kita akan tewas dgn senangnya apabila berhujah dihadapan Allah ...manusia lain akan secara senangnya menyalahkan kita di akhirat kelak...Cthnya,A seorang muslim komited yg hanya beribadat untk diri sendiri...Dia sangkakn apa yg dilakukan tu dah cukup baik dan lidahnya boleh menjadi saksi bahawa dia dh byk berzikir di hadapan Allah ...A terlupa tentang mahkamah Allah di mana semua org akan dipnggil membela diri sendiri...Dan pabila tibanya saat perhitugan di akhirat tu,ada seorg kawannya bernama B yg akan bertanya?

''Kenapa kau x ajak aku beribadat sekali??''Ermmm...rasanya A bukan setakat tergagap tapi x dpt berhujah walau sepatah pun...so,kita nk ke jadi macam tu???

Dan igt.....org yg x menjalankan syahadatul-haq ni adalah org yg zalim....

''Dan siapakah org yg lebih zalim drpd org yg menyembunyikan keterangan(saksi dan bukti) yg telah diberikan Allah kepadanya.'' (albaqarah:140)

Analoginya macam nih...kalau anda menyaksikan satu kejadian ragut...dan hanya anda yg dpt melihat wajah peragut tuh tp anda diamkan je...x lapor pun pd polis...apa yg akan berlaku???yess....peragit tu akan terlepas...dan akan melakukan lebih byk jenayah...silap2 ahli keluarga anda yg akan jadi mangsa....anda rasa zalim x diri anda waktu tu????

Dan persoalan seterusnya ialah macamana nk melaksanakan syahadatul-haq ni....

ermmm....kita mulakn dgn merujuk pd tangga marratib amal...yg pertama sekali ialah individu muslim..especially org yg kita kenal dan ada di sekeliling kita...cnthnyer...kwn2...dan jugak housemate...hmm...ade org kata ssh pulak an??anyway,mmg ssh pun tp mcm yg seorg kakak ckp dgn sye at least mesti ada seorg yg kita boleh dekati dan sampaikan syahadatul-haq nih...mcm kita jwb exam...klu kita dh stdy...at least ada soalan yg kia blh jwb kn...wlupun x semua....

Macam yg diberitahu sebelum ni..pelaksanaan syahadatul-haq ni ada dua iaitu kulliyyah(perkataan) dan f'iliyyah(perbuatan)...Sebenarnya apa2 je yg kita buat klu bnda tu bermanfaat tuk org lain,itu semua dh dikira melaksanakan syahadatul-haq..Setiap hari klu kita share hadis dan ayat alquran dgn org lain pun dh dikira syhadatul-haq...ajak org sembahyang jemaah pun sama...apa2 perkara baik menigkut kemampuan kita...Sye sendiri cuba melaksanakan syahadatul-haq mengikut kemampuan saya...saya x ingin ditewaskan ketika berhujah di akhirat nnti...;p...

Lastly....syahadatul-haq ni mmg berat tggjwbnya...sbb tu org2 kafir dulu menolak untuk mengucap syahadatain...sebab mereka x mahu melaksanakan tggjwb syahadatul-haq nih...Barulah sye sendiri sedar kenapa Allah swt menyebut dlm alquran bahawa manusia ini sgt zalim dan bodoh apabila menerima tggjwb sbg khalifah di muka bumi ni...(alahzab:72)

But,instead of being terbeban dgn tggjwb nih,kita pttnyer bersyukur sebab kita sedar akan tggjwb nih...so,kita boleh selamatkan diri kita dan org lain di akhirat nnt...kita tau apa yg patut kita lakukan untuk dpt syurga Allah tu...So,marilah kita berusaha melaksanakan syahadatul-haq ni sedaya-upaya kita hingga tidak ada satu perkataan pun yg dpt mematahkan hujah kita...

''Katakanlah Muhammad,apakah yg perlu kami beritahu kepadamu tentang org yg plg rugi perbuatannya?...iaitu org yg sia2 perbuatnnya dalam kehidupan dunia sedangkan ia mengira telah berbuat sebaik-baiknya.'' (alkahfi:103-104)

Klu x terkesan dgn tulisan saya ni...sila2 lah baca teks ucapan syahadatul-haq drpd Abu al-A'la al-Maududiy..ermmm..cik Tanah sendiri rasa takut dan berdebar-debar menaip sebab dye sedar betapa beratnya syahadatul-haq ni....(^^'')

~~~sayang fillah~~

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum miss tanah..
Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah...
masih bernyawa untk membaca satu entry yg sangat berat ni....BERAT.....
anyway,satu kupasan yg mantop...
saya pun ingin lari dari apa neraka juga,..
,mesti lari..IAllah
klu blh mahu lari bersama umat2 Islam yg lain.

Anonymous said...

salam cik tanah..
jzkk sharing this entry.sy terkesan dgn penulisan anda :)
and we can use any our potential to deliver SH nie.and u of course dgn teruskan menulis yea.hehe..

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.