Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Jangan bagi org nmpk....

Tuesday 5 January 2010

Bismillah...

Hmmm..bila sye bgn pagi hari ni,tgkp bilik sye dh berwarna putih coz ditutupi salji..wow,subhanallah,its amazing....agak tebal berbanding hari2 sebelumnya...

''.....Dan Dia menurunkan ais kepada sesiapa yg Dia kehendaki...'' (24:43)

Wutever pun,biar saya share satu cerita kanak-kanak yg best....Tentang sekelas murid2 yg nk belajar sesuatu yg baru...ikuti perbualan antara cikgu dan murid2nya di bawah...

Cikgu(sambil tersenyum ayu): Baiklah murid2...kita xkn belajar dlm kelas hari ni....tp kita ade kelas outdoor...

Murid2 pun bersorak keriangan sebab dyorg igt ada sukaneka ke ape...Tapi rupa2nyer...

Cikgu(masih tersenyum ayu): Baiklah di dlm bakul ni ade 30 ekor ayam tuk setiap org...Saya nk semua org amik seekor...Kita akn sembelih ayam2 ni tuk wat kenduri...

Suruh sembelih ayam rupanyer...igtkn nk main kat pdg...Salah seorg murid x puas hati apabila disuruh sembelih ayam...

Halim(muka cam nk belasah org) : Cikgu,kenapa lak kitorg yg kena sembelih ayam2 ni...Guru besar kn ade...nape dye x tolong sembelih sekali...

Cikgu terkebil2 mendengr jawapan Halim...Tapi,senyuman ayunyer masih x lekang di bibir..

Cikgu : Memanglah guru besar ade..tapi,ckgu nk buat pertandingan sembelih ayam...Sembelih ayam ni ade syaratnyer...Sapa dpt ikut syarat ni,dye yg mng...hadiah lumayan tau...

Mendgr kata2 cikgu tersebut,mata Halim dan kawan2nyer bersinar2....Semuanyer bagaikan baru melonjak ke excited state.

Aiman(sambil melonjak2 bersemangat) : Apa syaratnyer ckgu..saya dh x sbr nk sembelih ni...konfem sye yg mng...

Cikgu: Baiklah..klu semua dh bersemangat..syaratnyer ialah kamu semua kena amik seekor ayam dan bwk kemana2 korg nk...Dan most importantly,korg kena sembelih ayam ni kat tempat yg xde sapa2 pun nmpk...korg akn dikira failed klu ade yg nmpk...ok?

Murid2: Ok!!!

Tanpa mendgr arahan seterusnyer....murid2 meluru ke arah bakul yg berisi ayam itu dan terus mmbawa lari seekor ayam seorg....Cikgu yg x abis2 tersenyum ayu tu mengeleng2 kepalanyer sambil beliau sempat menjerit.

Cikgu(menjerit) : Sembelih dlm masa 30 minit!!!

Selepas 10 minit,3 murid2nyer pulang ke kelas dgn msg2 mempamerkan muka yg riak2 bgga kerana dpt mennyelesaikan tugas tu dgn cepat...Di mata mereka dh terbayang hadiah yg lumayan...

Cikgu(muka impressive): Macamana kamu buat semua tu sudin,mamat,apis???

Sudin: Owh..saya bwk ke bwh tgga dan sye ttp pandangan org menggunakan meja yg rsk..xde sapa pun tahu saya ade kat c2...(muka megah masa jwb)

Mamat: Saya pulak bawak ke stor yg kat sebelah hutan tu...x ramai org berani ke c2 kecuali sye...

Apis: Saya rasa tempay sye plg best...saya buat semua ni kat dlm blk mesyuarat...ckgu suma dtg kat c2 mse meeting je..klu xde meeting dyorg suka lepak kat bilik guru...

Cikgu hanya tersenyum mendgr jawapan ank2 muridnyer...Satu demi satu anak muridnyer masuk dan menceritakan tentang taktik mereka...Tiba pd anak muridnyer yg last,ayamnyer masih lg hidup....Semua kawan2nyer gelakkn dye...

Syahrul ; Mintak maaf ckgu...saya x dpt cari tempat yg xde org nmpk...(berlinangan air mata)

Cikgu terdiam mendgr jwpn Syahrul...

Cikgu: Betul ke awk x dpt cari tmpt yg tersembunyi....Boleh bg sye alasan lain..sebab sye rse byk je tmpt mcm 2 kat sekolah ni...kwn2 awk berjaya je...(provokasi)

Syahrul terdiam sejenak...

Syahrul:Sebab....kat mana2 je sye pegi........ade Allah yg melihat sye....Saya takut....

Suasana di dalam kelas senyap-sunyi....Masing2 mula terfikir tentang benda yg sama...Tiba2,ckgu ayu bertepuk tgn...

Cikgu:bgs Syahrul...awklah pemenangnyer....Itulah jwpn yg sye nk dgr....sebenarnyer xde sapa pun yg boleh sembelih ayam secara tersembunyi..kalau org x nmpk,Allah nmpk...

Muri2 yg lain mengeluh kecil....Semuanyer menyesal coz x fikir betul2 b4 sembelih...huhuhu

~~Tamat~~

Ok,pengajarannyer di sini ialah walau apapun yg kita buat kat dunia....ada yg melihat kita iaitu Allah...xkn x igt kot...masa kat sekolah dlu kita beljr 20 sifat2 Allah...Sifat yg ke-8 dan ke 19 iala basar dan basirun....melihat dan maha melihat...xde yg dpt mmbataskan penglihatan Allah swt....

So,berpada-padalah dlm perbuatan kita....Allah itu x buta...Allah itu maha melihat...

''.............Dan Dialh yg maha mendgr dan maha melihat.'' (assyura:10)

~sayang fillah~~

0 comments:

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.