Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Ikan yg bekerja keras..^^

Thursday 7 January 2010


Bismillah...


Saya masih lg merenung masa depan...hehehe..dh thn 2010,sem 2 pun dh nk start..Terasa mls nk bgn pagi2 dn g kls tp menuntut ilmu tu kn wajib bg umat islam...So,marilah sama2 kita berusaha tuk pegi kelas..

''Ya Allah ya tuhanku,berikanlah aku ilmu dan masukkanlah aku ke dalam golongan org2 yg soleh.'' (assyua'ra:83)

So biar saya share satu kisah kanak2 yg istimewa hari ni...tentang sekumpulan ikan2 yg comel yg hidup di dasar sebuah akuarium...ehem...kepunyaan cik Tanah...hehehe...sayalah tu..

Alkisah,dalam bebyk ikan tu mestilah ade ketua kn...Sa,ikan2 kat sini ketuanyer bernama biru sbb bdn dye yg berwarna biru dan berkilau=kilau...Ikan biru pun berkata,

''Baiklah ikan2 sekalian....aku ada pengumuman penting nk buat ni...sila beri perhatian ye...''Ikan2 lain yg tgh sibuk bersembang dan bergosip tersenyap seketika...Masing2 menumpukan perhatian..

''Oleh sebab hari keluarga ikan2 sedunia akan diadakan x lama lagi...akuarium kita akan mengadakan satu pertandingan...''Belum sempat cik ketua menghabiskan kata2,seekor anak ikan merah yg hyperaktif mencelah,

''Pertandingan ape???''jerit ikan merah sambil menggodek2kn ekornyer..Ikan biru mendengus..x sabar betul..

''Kita akan buat pertandingan bercerita....semua ikan dibenarkan masuk tp yg di bawah umur kenalh mntk keizinan mak ayah dulu ye....,''jawab cik ketua dgn begitu berhemah sekali..(sambil terbatuk2 kecil gaya org korporat...)

Maka,mata anak ikan merah pun bercahaya sebab dye sgt tertarik ngn pertandingan tu..Ikan2 yg lain pun nmpk gembira dgn pengumuman tu...Masing2 berebut2 tuk mendaftarkan nama.


''Aku nk masuk!!Aku nk masuk!!''begitu bersemgt sekali anak ikan merah...Kawan2nyer cuma tersengih melihat ikan merah.Mereka menepuk-nepuk belakang ikan merah sambil berkata,
''Kami sokong kau merah...masuklah...''Lalu dgn semangat berkobar2...ikan merah pun pegilah meminta izin dr ibu bapanyer...ye la..restu mak ayah kn penting...

Setelah mendapat keizinan dari mak ayahnyer,ikan merah pun membuat persiapan sebab masa yg diberi cuma seminggu je...Ikan merah berazam tuk membuat yg terbaik dan cuba memenangi pertandingan tu..

Maka berlatihlah si ikan merah setiap hari tanpa mengira erti penat dan jemu...Sampaikan kwn2nyer naik boring sebab x abis2 mendgr cerita dr ikan merah....lalu salah seorg kawan ikan merah yg bernama hijau pun berkata seraya memujuk.

''Merah,relakslah...kita dh lama x lepak cam dulu...bila kita nk g karokae...lepak kat tepi batu karang ke...online fb pun dh jrg...apsal ko ni....ko berlatih teruk2 pun x konfem pun lg ko mng...'' Tersentap ikan merah mendgr kata2 kwnnyer itu..

''Apsal ko ni...pttnyer ko lah yg bg semgt kat aku....bknyer menentang camni...''jawab ikan merah dgn nada yg sedih...ye la..sapa x sedih klu kwn sendiri kata kita cam2..

''Aku bukan ape...aku bosan lah ngn ko ni...x abis2 berlatih...dh x leh nk enjoy cam dulu dh...menyesal lak aku galakkn ko msk dulu..''Ikan merah menundukkan kepala mendgr kata2 ikan hijau..

''Sampai hati ko ckp cmni kat aku hijau....x sangka aku...xpe...aq x ksh ko nk ckp ape...Aku yakin kalau aku bekerja keras aku psti mng nnt...''ikan merah bersuara dgn yakin dan bersemgt..Ikan hijau tergelak besar mendgr suara hati ikan merah.

''Lantak ko lah merah..klu esok ko kalah..jgn cari aku sudah....''Ikan hijau sempat menjelir lidah sebelum pergi meninggalkan ikan merah....

Maka,berlalulah hari 2 seterusnya ikan merah berlatih tanpa teman disisi..yela Allah pun dah sebut dlm alquran,sesuatu yg kita ade tu xkn kekal selmanyer..Cam ikan ni,dye hilang kawan..

''Apa yg ada di sisi kamu akan lenyap..apa yg ada di sisi Allah akan kekal....'' (annahl:96)

Dan tibalah hari pertandingan..Ikan hijau hanya memandang je persembahan ikan merah dr jauh..Actually,sebenarnyer dye agak terpegun ngn persembahan ikan merah yg dirasakan sgt hebat...Malah,semua penonton bersorak hebat sebaik dye habis bercerita..

''Baiklah...masa yg ditunggu dh tiba...saat2 tuk diumumkn pemenang..''Cik ketua bersuara ala-ala suspen...Ikan merah berdebar2 menanti di kerusi peserta bersama peserta lain..

''Pemenangnyer ialah.....jeng3!!!......ikan merah!!!!'' Maka bergegarlah dwn siaraya ikan2 dgn sorak dan tepukan gemuruh dr penonton...Ikan merah terduduk menangis dgn kejayaan yg dikecapinyer....IKan hijau pulak????

Ikan hijau pun terduduk jugak...tapi terduduk menyesal memperlekehkn usaha dan kemampuan sahabat dye...

~~TAMAT~~

Hmm...apa mesej yg sye nk smpikan sebenarnyer....Kalu budak hingusan dyorg akan ckp kita mestilah percaya pd kwn kita or somethung yg lbh kurg cm2...Tapi ape yg sye nk smpikn sebenarnyer adalah lebih besar...

Cuba bygkn pertandingn bercerita sebagai akhirat dan Syurga Allah tu sebagai hadiah bg yg berjaya....Apa yg si ikan tu buat tuk berjaya??Dia berusaha keras kn??Sampaikn kwn dye pun tgglkn dye...Kenapa dye sggp ditgglkn kwn tuk mengejar sesuatu yg dye x pasti dye blh dpt??

Mgkn sbb dye tau dgn bekerja keras dye akan berjaya...Samalah macam kita..Kita pun kena yakin tuk memenangi Syurga Allah,kita pun kena berusaha keras...yakin pd janji Allah pd kita...

''Wahai manusia,sesungguhnya kamu telah bekerja keras untuk Tuhanmu..Maka kamu akan menemuiNya.'' (alinsyiqaq:6)

So,lets reflect ourselves...Saya sendiri masih aktif mengulit diri bersama fb...masih liat nk bgn subuh...Tapi,jom try berubah bersama2 slowly...Setakat ni my progres is dh berhenti main game2 yg lagho kat fb tuh...dan subuh pun gagah bgn ag...

One more thing,jgn igt solat perfect 5 waktu,puasa complete dan zakat yg terjaga tu sbg berusaha keras...itu semua hanyalah kewajipan...(^_^)..Walaupn kita x tahu sama ada kita akan dpt syurga ke neraka ke kat akhirat nnt,tp apa salhnyer mencuba kan.....(berusaha keras tau!!!)

''Wahai org2 yg beriman..masukklah kamu ke dalam agama islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu ikuti lgkh2 setan.Sungguh ia musuh yg nyata bagimu.'' (albaqarah:208)

~~sayang fillah~~

3 comments:

Hidayah Bani said...

salam entry yg bagus=D

Faie said...

salam..

serunuk baca.. teruskan menulis ye cik tanah.. =)

moga manfaat dan isi yang tersirat tu sampai kepada semua..

didikan dr Allah tu sgt halus smpai kadang2 manusia tak rse pun Allah nk didik mereka dgn sesuatu, tapi yakinlah yang setiap ujian Allah tu adlh utk mnjadikan kita seorang hamba kpd Nya yg lebih baik saban hari biidznillah..

slm syg..
(k.faie)

Anonymous said...

salam..

thanks for the reminder.we're just mere human who always made mistakes.but,try to improve ourself gradually.setiap usaha kita pasti mendapat ganjaran yg setimpal.insyaAllah..

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.