Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

The usage of Allah...

Saturday 9 January 2010

Bismillah....

Saya kembali demam...x tau kenapa..mgkn sye ada melakukan beberapa dosa sepanjang 3,4 hari saya sihat tempoh hari....So,sepanjang hari ni...saya menghabiskan diri dlm bilik..Sambil2 tu,bukak fb jap...dan bukak group tentang ''menentang penggunaan Allah oleh org bukan islam''..

Dan,saya sedih act melihat beberapa post yg berbunyi,Allah itu milik org islam...agama lain x leh guna...

Apa pendapat anda???Pendapat sye sama seperti post yg sye copy and paste di bwh ni yg dipost oleh salah seorg mmeber group tu yg sye sifatkan faham kenapa hanya umat islam di malaysia menntg isu ini sdgkn isu ini dh lama berlaku di negara2 lain...

Kalau anda bukak alquran,surah pertama,ayat pertama,ianya berbunyi begini,

''Segala puji bagi Allah,tuhan sekalian alam'' (alfatihah:1)

Awal2 lagi Allah dh sebut,dialah tuhan untuk seluruh alam,x kira apa anutan...kalau dye nk spesifikkn dye milik org islam,dye akan ckp dye tuhan org islam..so,mmg x salah org bukan islam guna kalimah Allah...tapi,kenapa saya dan mmber yg lain tentang???Ini pendapat yg sye copy,(mls nk taip sbb sama je pndpt sye ) :

Dalam konteks Islam di Malaysia.Saya tidak menerima penerimaan penggunaan nama Allah Ini oleh Bukan Islam khususnya Kristian kerana Kita tidak mahu generasi selepas kita terkeliru dengan Ideologi Trinity Christian.

Yes, Ramai antara Generasi kita mmg dah tahu hakikat ini tetapi bagaimana dengan generasi kita yang tak tahu dan generasi Selepas kita???

Yes, Ada Muslim yang menyokong penggunaan nama Allah. Tetapi mereka menyokong dengan perspektif dakwah untuk menetang Teologi Trinity Cristian dan berdakwah ttg hakikat Allah Itu satu dan Esa.

Tapi sanggup ke kita mempertaruhkan kebenaran penggunaan nama Allah kepada Bukan Islam dengan Keadaan Org Islam kita di Malaysia, negara kita yg tercinta nie. mampu ke badan agama Islam kita berdakwah bermati-matian. macam mana dengan kita juga. mampu ker kita berdakwah juga. Cuba fikir..kenapa kerajaan kita menentang. Sebab inilah yg mereka takutkan. Mereka sayangkan Islam juga sperti kita. Soalnya..sanggup ker kita bertaruh.Dan Ada jaminan ke generasi selepas kita tidak akan terkeliru diantara Dua Teologi( Islam dan Christian) jika Penggunaan nama Allah dibenarkan???Seperti yg kita tahu Org kristian akan gunakan apa-apa je cara utk menyebarkan Ajaran mereka.

Yes tu tak salah. Kami org Islam Juga Berdakwah utk menyebarkan ajaran kami.yes, Both Islam and christian worship Allah but Our Teologi( Akidah) was diffrent about Allah(GOD).

so, why don't Christian use others term except Allah. Boleh berdakwah jugakkan macam dulu.Biarlah kami( Islam) gunakan nama Allah. Hentikan percakaran INi. kerana isu boleh menimbulkan perkauman dan perbalahan agama.Untuk Org islam :maybe kita( orang Muslim di Malaysia generasi Sekarang xkn terpedaya), tp bagaimana dengan generasi selepas kita.

post by ni-g naz(fb)

Ok,ini tambahan dr sye....di malaysia,kita ada perlembagaan yg menyebut hak istimewa org melayu mestilah dipelihara...Dan mengikut perlembagaan Malaysia,melayu means islam..so,antara hak istimewa yg perlu dijaga ialah islam kn???Our sensitivity towards this case....Perkara ni dh menyentuh sensitiviti kita...thats why kita kena protect...

Futhermore,ape yg anda rse tentang keadaan org islam di Malaysia????Tanpa isu ni pun berapa ramai yg sesat????Sggp x anda semua mempetaruhkan isu ni tuk berdakwah....The usage of Allah by others make it simple for their dakwah but MAKE IT HARDER IN OURS...IS IT WUT U WANT????For example,org tu fhm yg Allah tu cuma satu.....dan kita pun teruskan dakwah kita dgn nk mntpkn akidah dye pulak....tapi bila dye didatangi isu ni...klu dye punya kepercayaan dh mntp x pelah...klu x????Kita yg berdakwah hav to go one step backwards...ajar dye blk tntg Allah tu satu...bile pulak kita nk ajar dye tentang amalan???tentang perkara2 lain dlm islam....Mmglah org kata kerja dakwah tu x mudah...tapi Malaysia is an islamic country...Sepatutnye kerja dakwah islam di Malaysia blh mnjadi sgt mudah....Malu lah ckit klu di negara islam sendiri pun kerja dakwah itu susah....xde jaminan yg mengatakn isu ni dpt mmbntu meramaikan umat islam....ataupun melindungi umat islam yg hidup di malaysia,a islamic country...

So,in my opinion,saya menntg perkara ni sbb sye x yakin dan x pula diberi jaminan yg perkara ni x kn menjejaskan generasi islam akan dtg...(in case of sabah n sarawak...ia lain sbb bnda ini dh ages..)+++ saya rse solutionnyer cuma satu,tolerate...Tanpa kristian guna nama Allah pun mereka blh berdakwah....dan islam sendiri blh berdakwah dgn aman...make it a healthy competition....Kalau nk translate ke bhs melayu...make it right...translate ke tuhan..coz if i'm not mistaken,Allah is arabic...

tolong betulkan klu salah..i'm not perfect...this is only my opinion...

~~sayang fillah~~

9 comments:

Anonymous said...

salam..

setuju dgn penulis.nama Allah xwajar digunakan demi mengelak kekeliruan masyarakat dan menyukarkan utk berdakwah.malah,as a muslim,kita kena menjaga kemuliaan nama Allah.but,i think issue nie tlh dibangkitkan sgt2 sampai boleh mencetuskan pergaduhan.well,if mmg utk protect agama islam,betullah.cuma,sy nampak mcm ada kes politik sikit..
-cuma pandangan shj.maaf kalau ada yg terasa-

Anonymous said...

tu la..kesian pada siapa2 yg konfius..sedih..

Anonymous said...

Actually isu ini timbul nak bukak mata umat Islam kat Malaysia. Selama ni sibuk dgn isu politik.Negara Islam tp fokus utama tu bukan nak tegakkan Islam. Itulah pentingnya kita sebagai generasi yg Allah anugerahkan kefahaman untuk menjadi orang yg betulkan semua tu nanti InsyaAllah. Wallahualam..So..jom kita sama2 jadikan Islam itu way of life.

tanah said...

salam semua...jzkk atas komen2 di atas..I.Allah ada sesuatu yg Allah nk tnjuk bila isu ni timbul...x ksh la atas dasar apa ia timbul...So,semua..marilah kita sama2 menegakkan syiar islam..but,b4 dat jom muhasabah diri..sambil berdakwah sambil tu fix diri sndiri...jgn jd people yg beria2 tgkkn pendirian tyme ni tp amalan diri sendiri x terjaga...minta dijauhkan..reminding 4 myself also..;p

tanah said...

maaf semua...ayat alquran kat atas tu ialah ayat kedua..bismillahirrahmanirrahim dikira ayat pertama..maaf atas kesilapan..afwan..

Anonymous said...

salam cik tanah..

boleh share x apa yg ptt dibuat dlm masa terdekat nie?entahlah..sy rasa sy ptt buat sesuatu.tp,kdg2 rasa sy mcm xmampu buat apa2.minta cik tanah bg idea sikit ;)

tanah said...

wsslm...ermmm..share...allahuakbar..sye sndiri msh blaja..tp as people always say,sharing is caring,ni ape yg sye sndiri sdg cuba lakukan..
Kan ada hadis rasullullah yg menyebut,

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)-hadis arbain 34

Jelas x??klu anda x mmpu nk buat apa2...jauhilah bnda ni...jauhilah isu ni,dan mereka yg terlibat...sbb takut anda yg tersalah ubah...dn mntklah bantuan Allah agar kamu dilindungi dr azabNya..Tapi rasanyer itu adalah tuk org yg mmg x mmpu buat apa2...tp sye yakin kita x selemah itu...tuk gunakan tgn kita mmg x mmpu sbb kita hanya rakyat...yg berkuasa adalah pemimpin..(itupun x semua pemimpin kita islam)
So,apa yg terbaik buat kita ialah mggunakan lisan....awk blh tlg org terdekat awk memahami isu ni...agar suatu hari nnt mereka x terpedaya dgh dakyah2 kristian...sama2 mantapkan akidah..agungkanlah bahwa Allah itu esa...bak kata akk senior sye,pstikan yg dh islam tu pegang tali islam tu sekuat-kuatnye...dlm erti kata lain,awk berdakwah lah secara berhemah dgn org yg ada di sekeliling awk...kerja dakwah tu kn tggjwb semua..(51:55)..ni je sye trmmpu nk cdgkn kat awk..afwan klu x bersetuju...sye sndiri masih baru di jln ini..;p

Anonymous said...

jzkk awak sbb sudi share.sgt2 membantu.kita sama2 baru kt jalan ni.moga kita terus istiqamah.insyaAllah.sy tahu kita mampu berbuat sesuatu walaupun xtahu endingnya.

~~~~TanaH~~~~ said...

artikrl ni menarik juga tuk dibaca...;p
http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2193

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.