Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Cerpen[Marathon]

Saturday, 22 January 2011

Bismillah..salam..

Hari ni rasa macam nak lari rumah…(T_T)…

Astaghfirullah…separuh hati kata don't do that..its just a waste of time..x selesai pun masalah keegoaan saya yang overdose nih…huu..

sudah3…baik saya tenggelamkan diri saya menggerak-gerakkan jari di papan keyboard….tergerak rasa nak tulis cerpen tuk anak-anak buah saya yang 10 orang ni..


 

Marathon..

Larian jarak jauh..

Tak mungkin dilakukan sendirian..

Semoga ada ibrah..

Menjadi motivasi pemangkin semangat..

InsyaAllah…=)


 

Marathon

Prolog

"Tiga tahun lalu NurKasih satu pasukan yang asing..team nasyid kita mencuba nasib buat pertama kali dalam Magnificent Nasheed Competition(MaNCO) .Kita buat kejutan paling besar bila meraih johan.Semua orang excited..For the first time..orang nak tahu sangat siapakah kita??..secara tiba-tiba,nama team kita meniti di bibir pendengar…"

"Malangnya…." Suara Izhan mengeras tiba-tiba.Sekilas dia melirik pada sepuluh pasang mata yang tersentak dengan nada suaranya yang sengaja ditekankan di situ.Yang sedang tunduk mengangkat muka..yang bersandar di dinding kembail duduk tegak..semuanya memusatkan fokus pada kata-kata Izhan seterusnya.

"Kita tewas dengan teruk di dua pertandingan selepasnya.."

Kata-kata awal dari pengurus pasukan,Izhan menusuk ke telinga kami.Dalam hati kami akui kebenaran kata-kata itu..Aku tunduk,cuba mengimbau kembali rentetan kehidupan NurKasih setelah bergelar juara MaNCO..kami dihujani banyak pujian..ganjaran yang diterima melimpah-ruah.baik dari univeristi..mahupun malaysian society.Moral kami naik mendadak.Confidence level memuncak.Tahun seterusnya kami angkuh.Kejayaan tahun lalu masih terbayang..maka,latihan-latihan dan persiapan dianggap mudah.Kata-kata Izhan tidak langsung dipedulikan.Waktu itu aku baru second year.Aku sendiri menyaksikan betapa melangitnya kesombongan senior-seniorku dalam team NurKasih.Setahun selepas itu yakni tahun lalu,semua orang cuba melupakan kekalahan namun masing-masing menjadi keras kepala..terdesak mencari kemenangan..memperlekehkan kebolehan orang lain..menganggap diri lebih baik dari orang lain..yang solo rasa suaranya cukup mantap..yang menjadi harmoni dan backup bergaduh sesama mereka…ingin mendominasi..percussion pula main ikut rentak sendiri…bila tak kena dengan lagu…sumpah seranah cepat sahaja termuntah keluar dari mulut.Aku tarik nafas..

"Tahun ini..kita kembali asing…mereka sudah tidak menantikan kemunculan kita di atas pentas.kita hanya bayang-bayang..a filler that only complete a list of competitors…bagaimanakah perasaan itu?"

"Sakit.."Satu suara dari belakang menyahut.Aku curi-curi tengok.Farhin yang menjawab.Aku dan dia sahaja yang masih tinggal dalam team NurKasih ini.Yang lain senior-senior kami yang sudah menamatkan pengajian mereka dan pulang ke Malaysia.Kami berdualah yang cuba membina kembali NurKasih dengan harapan ianya kembali bersinar seperti suatu masa dahulu.Dan tentunya dengan bantuan Izhan.

"Do not be sad,surely Allah is with us..surah ke 9 ayat 40..angkat tangan siapa yang yakin dengan kata-kata ini.."Aku pantas angkat tangan.Farhin juga..malah yang lain ikut pantas menjulang sebelah tangan..Eri,Akid,Daeng,Yan,Sarah,Ilham,Mimi dan Iman.

"Ayat ini meksudnya…special blessing from Allah to whom worshipped Him obediently…taat patuh..kasih dan takwa padaNya.mengeluarkan segala effort hanya untuk meraih redhaNya..barulah dibalas dengan kehadiran Allah sebagai peneman kita…Orang-oarang yang yakin dengan janji Allah ni which is yang sedang angkat tangan depan saya ni…sudahkah kita keluarkan effort yang maksima untuk redha Allah tu??Adakah kita masih menjaga mutabaah amal kita walaupun penat berlatih…amali wajib mungkin tapi solat sunat rawatib?puasa?baca quran?qiam?"

DUSH!DUSH!DUSH!

Semput aku mendengar setiap patah kata yang keluar dari mulut Izhan.Segera maluku menyerbu ke muka..Aku angkat tangan kononnya yakin dengan bantuan Allah pada ketika aku sendiri belum cukup berusaha ke arah itu..kadang-kala setelah penat berlatih aku hanya bertahan untuk solat isyak sahaja..lepas tu terus tak fikir nak solat sunat ke apa..terus bam..tidur..

"Kerana ini mungkin..Allah hadirkan kekalahan pada kita dua tahun berturut-turut.Sebagai peringatan untuk refleksi diri..muhasabah amalan kita padaNya.."Izhan merendahkan suaranya..halus menyentuh hati-hati kami agar tercuit dengan penyampaiannya.

"Insya Allah ini hanya sedikit kata-kata penutup yang ringkas dari saya buat perjumpaan NurKasih tahun 2010 yang pertama ni..semoga kita pulang ke rumah dengan semangat ingin memajukan diri and think of a start step towards success in seeking redha Allah and victory in our competition..balik rumah jangan lupa hafal lirik ea…"

Aku senyum.Bukanlah sebab dah habis tazkirah dari Izhan tapi sebab dah lama tak merasa saat-saat ini..di mana semua org menumpukan perhatian dan tidak bising.Semua membuka hati mendengar nasihat dari Izhan.Sesuatu yang pernah berlaku sebelum NurKasih menjadi juara tiga tahun yang lepas.Hatiku berbunga.. permulaan yang baik.


 

Epilog

Hari ini

Setelah tiga tahun

Kami berdiri di pentas kembali

Kami menang lagi

Sejarah kembali terukir

Jauh di sudut hati

Aku sebenarnya bimbang

Mugkinkah..

Nafsu dan keangkuhan

Akan kembali menguasai??

Ya Allah jauhkanlah..

Biarlah NurKasih akan datang

Belajar dari kekalahan tahun lalu..

Bukan kemanganan tahun ini

Lupakan kami

Deleted!!

-TAMAT-

p/s:mintak maaf tak leh letak part tengah-tengah..rahsia kerajaan Birmingham tu…basically nak bagitau to be success we have to learn from a scratch not shadowed by yesterday victory..


 

2 comments:

dakwahitucahaya said...

dapat tak comment tadi? mcm hilang je =(

ace said...

Salam.

ok.sbnrnye nk ckp...subhanallah sy suka gaya penulisan yg menyentuh hati.Allahuakbar.

teruskan berkarya.kerana dakwah itu bahasa hati.

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.

There was an error in this gadget