Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Winter Gathering 2009...(^^)

Saturday 26 December 2009

Bismillah........

PMS/Winter Gathering 2009 membawa seribu erti dlm kehidupan saya...To be honest saya join PMS pada awlnyer juz tuk jmpa ngn kwn2 lama je...Sya x amik tau pun objektif & tentatif program ni....Yg sye tau suma kwn2 sye(PPC matrik) join program ni..n sye hepi sgt nk jmpa dyorg blk....

But,saya telah diberi peluang tuk memahami apakah sebenarnya PMS bila saya ikut salah seorang senior yg menguruskan program tersebut mencari sponsor di Coventry Road...Niat saya pada mulanya juz nk tolong akk senior yg byk tolong sye selama ni...Saya sempat baca kertas kerja program tu sekilas....(ye r...nk cari sponsor kenalah tau ckit2 psl program tu...)...and hati saya terbuka tuk menilai kembali niat saya....

Hmm...Benarlah kata Rasullullah s.a.w,
''Sesungguhnya setiap amal perbuatan bergantung kepada niatnya.Sesungguhnya setiap org akan menerima ganjaran atas apa yg telah diniatkannya........''
-hadis riwayat Bukhari-

Bukan saja saya gembira dpt jumpa kwn2 lama malahan saya gembira berjumpa kwn2 baru.Dan saya tau kenapa saya gembira...sebab saya tuka niat sye... dh mengikhlaskn diri saya tuk berjumpa org baru dan menyiapkan diri saya tuk mempelajari sesuatu yg baru dlm program ni.Alhamdullillah...thank God saya hepi mengikuti setiap slot....brsama ngan kwn ....brsama ngn group ....both make me smile....

Dan salah satu slot tentang ''kenapa usrah'' ada kaitannya dgn diri saya.Frankly speaking ada sesuatu yg berlaku yg menyebabkn saya x percaya pd usrah dan sye sdg berkira2 tuk meninggalkannya(b4 pegi PMS)....but,slot tu dh menyedarkan saya yg saya pegi usrah bkn saje2 mghabiskan masa bersama2 usrahmate tp ada tujuan lain.Antaranya,mendalami Alquran itu sendiri dan menguatkan hati dan iman saya as a muslim...Kalau dulu saya hanya berlumba2 tuk khatam alquran..Kalau org lain khatam 3 kali saya akan lawan tuk khatam 5 kali tapi satu perkataan pun saya x hayati...huhuhu....kalau sampai mati pun saya still camtu,confirm neraka tempat saya...

''Dan sesungguhnya Kami jadikan isi neraka itu kebanyakan dari jin dan manusia.mereka mempunyai hati tetapi tidak digunakan tuk memahami ayat2 Allah.......'' (al-a'raf:179)

Sekarang ni pun saya masih terfikir adakah saya masih lagi dlm golongan di atas tu....Klu sye x pegi PMS,mgkn sye akn tgglkn usrah....mgkn sye akn bce alquran tapi sye lalai tuk memahami isinye...mgkn sye x berpeluang hayati alquran...dan mgkn sye..mnjadi org yg punya hati tapi kosong....terima kasih ya Allah kerana mentakdirkan saya berada di sisi org 2 yg berada di jln tarbiyah.Tarbiyah....pertama kali saya dgr di PMS....faham dan menghayatinya juga di PMS.....dan saya tau saya beruntung kerana diberi peluang mempelajarinya....x pernah terlintas di hati saya sewaktu menerima tawaran KPM bahawa saya akan berada di program ini....dan berpeluang mendekatkn diri ke jalan tarbiyah..

Slot yg menyentuh hati saya selepas itu ialah ketika taddabur&tilawah tentang surah al-furqan(ayat 56-77) yg mengisahkan abdrrahman...Ciri2 seorg hamba tuhan yg maha pengasih...Rupa2 nyer sng je nk jd cam abdrrhman ni...semua benda yg abdrrhmn buat ialah bnda yg kita sendiri selalu buat...contohnyer,merendah diri,menjwb ejekan org dgn salam,qiamulllail, bijk mnguruskn hrta,x mnyekutukn Allah dan byk lg.Semua telah diterangkn dgn jelas pd ayat 63-74.Owh ye...kenapa digelar hamba tuhan yg maha pengasih bkn maha penyayang...sebabnyer klu x silap sye sayang ditujukn kepada semua umat manusia tetapi bila Allah sebut pengasih Dia spesifikkn ayat2 tu untuk org islam sahaja.Betul ke?klu salah tlg btulkn..(^^)

Sememangnyer sye sgt beruntung kerana telah diberi peluang untuk mengikuti program ni.Coz wut i get is sesuatu yg unexpected....Sesuatu yg sye x kn lupa smpi bile2...

''Dan syaitan berkata setelah perkara hisab diselesaikan sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yg benar dan aku pun telah berjanji kepadamu tetapi aku menyalahinya.Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu melainkan aku menyerumu lalu kamu mematuhi seruanku oleh sebab itu jgnlah kamu mencerca aku tetapi cercalah dirimu sendiri.Aku tidak dapat menolongmu dan kamu tidak dapat menolongku.....'' (ibrahim:22)

Jadikan ayat di atas sebagai peringatan agar kita x lalai dgn ilmu yg kita dapat semasa di PMS...Semoga ukhuwah yg terbina sepanjang di PMS berkekalan smpi bila2...Terima kasih sye ucapkan pd semua ajk 2,akk 2 dan kwn2....

~~sayang fillah~~

0 comments:

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.