Amaran: Notes to be noted!

Assalam....selamat membaca tapi ada beberapa concern utk diingatkan pada semua..

>>>>Bagi semua yang mengenali pemilik blog nih,segala yang saya curahkan dalam semua karya dan cerita adalah untuk pengajaran sahaja.segala yang diadaptasikan dari kisah hidup saya sendiri adalah tidak ada kena mengena dgn semua org lain yang ada dalam hidup saya.

>>>>Saya harap sgttt saya sebagai tanah di blog ini tak dicomparekan dgn saya yang berada di luar.

>>>>Segala luahan dan curahan perasaan saya(termasuk yang saya selitkan dlm cerpen) di blog nih adalah private dan tidak boleh dibawa keluar melainkan komen di blog ni sahaja..

>>>>Segala komen biarlah disertakan nickname dan bukan anonymous namun tiada paksaan dikenakan.

>>>>Boleh share posts saya di medium lain dgn syarat saya masih lagi diauthorized sbg pemilik post.

>>>>Selamat membaca dan mengambil ibrah dari post2 yang bermanfaat...maafkan segala salah silap..jzkk

Aku dan paku...

Sunday, 3 October 2010

Bismillah dan salam dutus..


Pantas jariku menari..

Mengorak cerita..

Jadi muhasabah aku dan kamu...


Alhamdulillah Allah masih ada di sisi saya dan memberi peluang kepada saya melanjutkan pengajian ke tahun kedua di Uni of Birmingham nih..meskipun rasa takut melompat-lompat dalam hati dengan sesi pembelajaran yang lebih mencabar..(^^")

Meniti malam-malam terakhir sebelum bermulanya kelas,saya berpeluang mendengar cerita dari seorang kakak kabir yang comel..bedtime story tuk saya buat pengubat hati yang sedang berduka tika itu...

Katanya

Ada seorang budak nih yang sangat degil dan panas baran..Satu hari,si ayah cuba mengajar anaknya itu mengawal kemarahannya..Lalu dia pun berkata,

"Mulai hari nih..kalau rasa marah..ambil paku-paku nih dan pakukan ke dinding bilik kamu.."Budak nih pun dengan senang hatinya menurut..maka setiap kali dia marah dan tidak puas hati pada seseorang ataupun sesuatu..dia akan pakukan dinding bilik dia..sampailah seminggu lepas tuh..ayahnya pun masuk ke bilik anaknya itu..

"Ha..sekarang bagitau ayah apa jadi dengan bilik kamu nih??"Si ayah bertanya.

"Dah x cantik dah ayah..penuh dengan paku kat sana-sini..."budak tu menjawab dengan wajah yang muram..=((

"Ha...sekarang cuba buat benda yang sama pada dinding sebelah sini tapi syaratnya kena paku bila marah pada benda yang penting je..benda yang remeh-temeh tu cuba control sikit..."

Maka selepas seminggu ayahnya kembali ke bilik anaknya sekali lagi..Kali nih sebelum sempat ayahnya bertanya si anak sudah menjawab,

"Ayah,,kali nih dinding saya x lawa sebab masih ada paku..tapi lagi cantik dari dinding sebelah sana.."Si ayah tersenyum..

"Ha...macam tu jugaklah hati..kalau kita control hati dari perasaan marah..x puas hati dan panas baran..maka cantiklah hati kita.."ulas si ayah mudah..Si anak terdiam..ok..baru faham...

"Ok...now,cabut paku-paku..ni balik.."arah si ayah selepas itu..Budak itu tanpa membantah patuh pada kata-kata ayahnya..Setelah selesai,budak itu tiba-tiba bersuara..

"Buruklah ayah,,banyak lubang bekas paku nih.."rungut budak tuh..

"Hehehe..kalau kamu nak tau..macam tulah hati orang-orang yang kamu marah..mereka mungkin sedih,kecil hati dan terluka.."sahut ayahnya..

"Habis tuh.."

"Hmm..cabut paku tu ibarat kamu mintak maaf..tapi kalau kamu usaha tampal dan cat sampai dinding tuh jadi baru dan xde kesan tebukan pun..itu ibarat kamu berusaha menjernihkan segalanya yang keruh akibat panas baran kamu tuh..bukan setakat mintak maaf je.."Budak tuh pun angguk faham..


Apa kaitan dengan saya..Malam tuh saya mengamuk pasal sesuatu..saya rasa saya di pihak yang benar..segala kata-kata kakak kabir tuh saya tolak sampilah dia sampaikan pada saya cerita nih..barulah say dapat berfikir dengan baik...Wallahualam...mungkin ada hikmahnya kenapa saya mengamuk malam tuh...(bunyi cam ganas pulak)huhuhu..afwan..i.Allah tarbiyah banyak mengajar saya mengawal kemarahan..semoga ada pengajarannya di situ..


Currently on my bed..

Without d kaber sister..

Worrying about her actually..

Hope she comes home safely..

10:00 pm

2 comments:

Anonymous said...

kawallah kemarahan,jgn terlalu mudah marah danmeradang kerana benda remeh.

[h][i][D][a][Y][a][H] said...

nice story to extract the values.

Post a Comment

~~~TanaH~~~

~~~TanaH~~~
-kerana Logam asalnya Tanah-

Aminkan doa ini..

Ya Allah,



Sesungguhnya Engkau mengetahui hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,telah bettemu dalam taat padaMu,telah bersatu dalam dakwah padaMu,telah berpadu dalam membela syariatMu,Kekalkanlah Ya Allah ikatannya.



Tunjukilah jalan-jalanNya.



Penuhilah hati-hati tersebut dgn cahayaMu yg x pernah kunjung malap.



Lapangkanlah dada-dada kami dgn limpahan iman kepadaMu dan indahnya bertawakal kepadaMu.



Hidupkanlah yaAllah,hati ini dgn makrifat kepadaMu.



Ya Allah,sekiranya Engkau mentakdirkan mati kepada kami,maka matikanlah kami dalam golongan para syuhada yg berjuang di jalanMu.



Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



Kabulkanlah ya Allah.Dan sampaikanlah salam kepada junjungan nabi kami,Muhammad saw kepada keluarga,para sahabatnya dan juga sampaikanlah salam.

There was an error in this gadget